Respublikinė jungtinė profesinė sąjunga (toliau – RJPS), kaip ir kiekvienais metais, vadovaujantis Nacionalinės kolektyvinės sutarties (toliau – NKS) 34 p. ir laikantis numatyto termino, prisistatė kolektyvinėms deryboms dėl NKS pakeitimo LR Vyriausybei ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai (toliau – SADM), kaip LR Vyriausybės įgaliotai šaliai vesti derybas dėl NKS.
Pateikus prisistatymą, RJPS sulaukė netikėto atsakymo iš SADM dėl kolektyvinių derybų pradžios, reikalaujant bendro prisistatymo iš visų, nepriklausomai ir savarankiškai veikiančių nacionalinio lygmens profesinių sąjungų, kurios yra pasirašiusios NKS. Toks reikalavimas yra akivaizdžiai perteklinis, ydingai biurokratiškas, bet ir pažeidžia NKS 15.1 bei 34 p., kuriuose numatoma, kad kolektyvinės derybos pradedamos einamųjų metų II ketvirtį, prisistačius pirmajai profesinių sąjungų organizacijai, taipogi, toks reikalavimas akivaizdžiai pažeidžia profesinių sąjungų teisę veikti savarankiškai, šiuo atveju, pasirinkti dalyvauti ar nedalyvauti derybose. RJPS, reaguojant į situaciją, susisiekė su kitomis, NKS pasirašiusiomis nacionalinio lygmens profesinėmis sąjungomis – Lietuvos profesinių sąjungų konfederacija (toliau – LPSK) ir Lietuvos profesine sąjunga „Solidarumas“ (toliau – LPS).
Vykusiame profesinių sąjungų pasitarime, LPSK išreiškė poziciją, jog šiais metais minėta profesinė sąjunga dalyvauti kolektyvinėse derybose dėl NKS pakeitimo nenori, tačiau tokio sprendimo pagrindas iki šiol lieka ne visai aiškus. Tuo tarpu, LPS šiai LPSK pozicijai neprieštaravo, leidžiant suprasti, kad RJPS yra vienintelė organizacija, kuri turi interesą vykdyti vieną iš pagrindinių profesinių sąjungų įsipareigojimų – atstovauti darbuotojų interesą kolektyvinėse derybose ir siekti geresnių darbo sąlygų.
Paeiliui diskusijų su kitomis profesinėmis sąjungomis, RJPS kreipėsi į SADM, kaip į socialinius partnerius, siekiant bendradarbiavimu grįstos diskusijos sprendžiant šią, neįprastą situaciją, tačiau SADM pateikė atsakymą, kuriame aiškiai atsisako pradėti kolektyvines derybas, motyvuojant, jog kitos nacionalinio lygmens profesinės sąjungos atsisako derėtis dėl pakeitimo, tačiau, vadovaujantis NKS 34 p., išreiškė norą papildyti NKS prieduose nurodytus įstaigų sąrašus. NKS 34 p. yra numatyta, kad NKS priedai yra pildomi kiekvienais metais, įtraukiant naujas įstaigas, kurioms bus taikoma NKS, tačiau 34 p. interpretavimas, jog NKS priedai gali būti pildomi be kolektyvinių derybų proceso yra mažų mažiausiai abejotinas.
Atsižvelgiant į mūsų socialinių partnerių nenorą situaciją spręsti geranoriškai, vykdant socialinę partnerystę ir kitų nacionalinio lygmens profesinių sąjungų pasirinkimą eiti lengviausiu keliu dėl neaiškių motyvų, RJPS nebeliko kito pasirinkimo kaip kreiptis į darbo ginčų komisiją dėl LR Vyriausybės bei SADM, kaip įgaliotos institucijos, neteisėto atsisakymo pradėti kolektyvines derybas dėl NKS pakeitimo. Šio ginčo nagrinėjimas vyks rugsėjo 4 d. ir jau sulaukėme atsiliepimo iš atsakovės, t.y. SADM, kuriame SADM kviečia liudyti atsakovės pusės naudai kitas nacionalinio lygmens profesines sąjungas, o konkrečiai, LPSK ir LPS. Susiklosčiusi situacija kelia didžiulį apmaudą ir susirūpinimą dėl darbuotojų ateities, ne vien tik dėl socialinių partnerių ciniško požiūrio, savivaliavimo, nepagrįstų reikalavimų kėlimo bei akivaizdaus įgaliojimų viršijimo, bet ir dėl mūsų kolegų, kitų nacionalinio lygmens profesinių sąjungų pasirinkimo ne tik nepalaikyti mūsų šioje kovoje, bet ir stoti prieš mus, visiškai paminant profesinių sąjungų veiklos principus ir dvasią. Nepaisant to, mums išlieka svarbiausias mūsų narių interesas, todėl šioje kovoje eisime iki galo. Tikimės, kad sekanti Vyriausybė turės daugiau išminties, pagarbos ir sąmoningumo, negu paskutiniu metu demonstruojama dabartinės Vyriausybės, tačiau, bet kuriuo atveju, esame pasiruošę brėžti raudoną liniją ir priminti socialiniams „partneriams“, kad ši partnerystė nėra tik tuščias principas, o Lietuvoje dirbantys ir mokesčius mokantys žmonės privalo būti išgirsti.