2025 m. spalio 27 d. Lietuvos sveikatos apsaugos profesinių sąjungų federacija (LSAPSF) kreipėsi į Lietuvos Respublikos Vyriausybę, prašydama įvertinti Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) veiksmus, kurie prieštarauja kolektyvinių derybų principams, socialiniam dialogui ir šalių suderėtai valiai.
Dar 2025 m. kovo mėnesį SAM pateikė rašytinį aiškinimą dėl Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos (LNSS) šakos kolektyvinės sutarties 9 punkto, teigdama, kad ši nuostata negali būti taikoma kartu su Nacionalinės kolektyvinės sutarties (NKS) 9 punktu. Toks aiškinimas neatitinka 2024 m. balandžio 17 d. derybose užfiksuotos šalių valios ir garso įrašu patvirtinto susitarimo, kad abi nuostatos yra skirtingo pobūdžio ir taikomos kartu.
LSAPSF, siekdama konstruktyvaus sprendimo, kelis mėnesius bandė šią problemą išspręsti derybiniu keliu:
- 2025 m. balandžio–gegužės mėn. ne kartą raštu kreiptasi į SAM dėl klaidingo aiškinimo ištaisymo;
- 2025 m. gegužės 23 d. kreiptasi į Socialinės apsaugos ir darbo ministeriją (SADM), kuri 2025 m. birželio 27 d. raštu aiškiai patvirtino, kad LNSS ir NKS 9 punktų garantijos turi būti taikomos kartu;
- 2025 m. rugsėjo mėn. komunikavo tiek su SAM ministre, tiek su SAM viceministru;
- 2025 m. rugsėjį LSAPSF dar kartą raštu pateikė SAM visus teisinius argumentus bei reikalavimą ištaisyti situaciją.
Nepaisant to, SAM ir toliau delsia pateikti teisingą aiškinimą. Dėl tokio delsimo profesinės sąjungos nariai neturi aiškumo ir negali pasinaudoti jiems priklausančiomis papildomomis apmokamomis dienomis. Kadangi tiek LNSS 9 punktas, tiek NKS 9 punktas nepersikelia į kitus kalendorinius metus, SAM sukurta teisinė painiava lemia, kad profesinės sąjungos nariams lieka vis mažiau laiko pasinaudoti garantijomis, kurios faktiškai vis dar nesuteikiamos.
Dar labiau neramina SAM 2025 m. spalio 16 d. rašte pateikta pozicija, kad dėl kolektyvinių sutarčių taikymo „profesinės sąjungos turėtų susitarti su įstaigos vadovu“, nors tokia interpretacija prieštarauja kolektyvinių sutarčių teisinei prigimčiai. Pagal teismų praktiką, kilus ginčui dėl kolektyvinės sutarties nuostatų aiškinimo, jos aiškinamos atsižvelgiant į šalių tikrąją valią, derybų medžiagą ir Darbo kodekso 6 straipsnio nuostatą, jog abejonės dėl darbo sutarties sąlygų aiškinamos darbuotojų naudai.
Todėl LSAPSF kreipėsi į Vyriausybę, prašydama:
- Įpareigoti SAM nedelsiant atšaukti klaidingą aiškinimą ir viešai patikslinti, kad jis neturi teisinės galios;
- Pavesti SAM parengti naują aiškinimą, atitinkantį 2024 m. derybų metu suderintą šalių valią;
- Užtikrinti, kad ateityje SAM neteiktų vienašališkų kolektyvinių sutarčių aiškinimų be suderinimo su profesinėmis sąjungomis;
- Įvertinti SAM veiksmus, dėl kurių buvo apribotos darbuotojų garantijos ir pažeisti kolektyvinių derybų principai
Tikimės, jog Vyriausybė greitai imsis veiksmų, kad būtų ištaisyta SAM padaryta klaida, atkurtas kolektyvinių derybų šalių pasitikėjimas ir užtikrintas skaidrus socialinis dialogas.
